Hammond M-3
Szülõhazájából úszott hozzám ez a szép kis darab. Meglepõen jó állapotban érkezett. Hibátlan hangzás, finom billentyûzet, precíz kezelõszervek, korróziómentes belsõ, gyönyörû cseresznye külsõ, felhajtható pad. Igazi chicagói.
Kaptam hozzá egy százoldalas szervízkönyvet is, ami a teljes M szériát átfogja. Nagyon hasznos! A gyári szám alapján 1963-as évjáratúnak találom.
Még nem kapcsoltam be ilyen jószágot. Kis keresés után jobboldalt a billentyuzet alatt találom meg a kapcsolópárt. Olvasom: Baloldalit felnyomni, nyolcig számolni. Némi zaj után felpörgést hallok. (indítómotor) Nyolc után a jobboldali kapcsolót felkapcsolni, de a balt még négyig tartani. Még egy, de finomabb felpörgési hang. (hanggenerátor) Utána alig hallható surrogás. Semmi kerregés, remegés. Azt hittem pedig hogy ez a Hammondokkal együtt jár. Azután megszólalt a 12"-os hangszóró tisztán, és igen hangosan. Szép csöves hang.
Végigfutottam a billentyûkön kilencszer. Minden kontaktus szinte 100%-os! Húzóregiszterek jók. Lábbasszus, hangerõpedál tökéletes. A midi hangerõpedálnál sokkal nagyobb úton, precízebben szabályozható. A billentyûzete jobb mint bármelyik súlyozott midis szintié. Egybõl jobban mennek a jellegzetes Hammondos futamok. A percussion harap. Beállítom alul csavarhúzóval ízlésem szerint a lecsengés hosszúságát. A scanner chorus meg megmutatja hogy kell hörgõ-rotyogó hangot igazán kicsikarni. No, ehhez még az is kellett, hogy a hangját kivigyem egy külsõ hangsugárzóra. Hifin/mûlezlin kemény, kaparós a hangja, igazi lezlin meleg, vastag, kissé érdes. Pont úgy szól, ahogy a legendás felvételeken! Megrendeltem hozzá a foldback készletet, így a fölso másfél oktáv is B-3 lesz. Egyetlen nehézség a gravitáció. Nagyon vonzza az anyaföld! Kár lenne leamortizálni egy ilyen szép hangszert, koncertre ezért megmaradok a tizedsúlyú VK-7 nél.
Rövid típustörténet: ˇ 1948-ban láttak hozzá Chicagóban, hogy egy önmagában is megszólaló, szobában is elférõ, sokak által elérhetõ orgonát szerkesszenek. Elnevezték M szériának. 1-18999. A rendelkezésre álló fõdarabokból rakták össze, ezért a kortárs BV, CV típusokkal megegyezõ a mechanikus hanggenerátora, scanner vibrátója, billentyûzete, részben az elektronikája is. A billenõkapcsolók (6db) azonban ezen a típuson jelentek meg elõször. A vibrátó még mindkét billentyûzetre egyszerre kihatott. ˇ 1951: az M-2 a B-2, C-2 megjelenésével egyidõben jött ki azon módosítással, hogy billentyûzetenként külön kapcsolható már a vibrátó. (+1 db kapcsoló) 19000-47999 ˇ 1955: az M-3 a B-3 és C-3-mal egyszerre jelent meg, lényege a fölsõ billentyûzet percussion effekttel való ellátása. (+ 4db kapcsoló) 48000- ~160000. Nem véletlenül nevezik kis B-3-nak mind a belsõ tartalma, hangja, mind az esztergált lábas dekoratív külseje miatt. 1964-ig gyártották.
Az 1961-68 közötti M-100 már nem egyenes továbbfejlesztés, inkább "oldalági", a bevált billentyûzet és kapcsolók megváltoztatása miatt. Különbség a B-3-hoz képest: ˇ Kisebb a játékfelület. 2×3,5 oktáv manuál, 1 oktáv lábbasszus ˇ Nincsenek elõregyártott hangszínek ("preset"-ek) ˇ a 91-ik hang után a kifogyó hangokat nem pótolták mélyebb megfelelõkkel (foldback). ˇ Egykomponensû lábbasszus hangszín. ˇ Felfutási és lecsengési idõ változtatható a lábbasszuson. Ez plusz! A lényeget, a hangzást azonban meghagyták: ˇ Mindkét manuál 9 kórusos. Az alsón a nyolcadik húzóregiszter egyszerre két hangot ad (terc). Piros ponttal jelölt. ˇ Billentyûzete waterfall. ˇ Kapcsolók: rocker switches. ˇ A percussion ugyanaz. Ugyanúgy némítja az 1'-as regisztert. Erõs percussion halkítja a fölsõ billentyûzetet. ˇ Megegyezõ a halk/hangos üzemmód is. Volume soft/normal
A képeken nem jól kiveheto szabályzók balról jobbra:
Alsó manuál - 8' 4' 2-2/3' 2' 1-3/5' 1-2/3' 1' 3/5'+2/3'
Lábbasszus - 16'
Fölsõ manuál - 16' 5-2/3' 8' 4' 2-2/3' 2' 1-3/5' 1-2/3' 1'
Fölsõ kapcsolók: Volume soft/normal Pedal attack slow/normal Pedal decay fast/normal Vibrato lower manual on/off Vibrato solo manual on/off Normal vibrato/vibrato chorus Amount of vibrato small/normal
Alsó kapcsolók: Percussion on/off Percussion volume soft/normal Percussion decay fast/slow Percussion harmonic selector third/second